
The Communications Commission has published the first interim qualitative and quantitative 

report on the media monitoring of the pre-election period of the Parliamentary elections of 

Georgia. The report covers the period from September 1 to September 30. 

According to the report, the media monitoring showed that the media environment is 

pluralistic and diverse though, the examples of Imedi TV, TV Pirveli, and Mtavari Arkhi 

clearly showed how polarized the pre-election media environment is. 

Unambiguous bias towards different political parties was observed. News programs, as well 

as socio-political programs, are characterized by a violation of balance and journalistic 

standards. The violations of ethical norms are frequent in the programs of TV Pirveli and 

Mtavari Arkhi; on the same channels, we often find misleading, false information, serious 

accusations that are not established by evidence. Also, in the case of the Mtavari Arkhi, there 

are frequent cases of using hate speech and obscene language. 

News programs of Public Broadcaster, mostly Adjara TV and Rustavi 2, are mainly balanced 

and in compliance with ethical standards. It is noteworthy, that Public Broadcaster has 

covered the most of the election subjects", - the report reads. 

At the same time, the report states that during the reporting period, the news program of the 

First Channel "Moambe" (21:00) observed ethical standards. 

"There were no instances of the use of discriminatory terminology in the texts of journalists. 

The balance was maintained while covering the pre-election activities. Moambe largely 

covered the current important socio-political events in the country. 

In all programs, Moambe offered the viewers a collage of about 7-8 minutes about the 

activities of election subjects. The activities were covered impartially.  It is noteworthy that 

the focus was on allocating the equal time to the candidates and the audience mainly listened 

to the pre-election promises of the politicians" - the report notes. 

The report also analyzes socio-political programs on the First Channel of Georgia. 

"The socio-political program of the Public Broadcaster "Free Vision" was visited by 

"European Georgia" (once), "Social Democrats for the Development of Georgia" (once), 

"Democratic Movement" (once), and "Solidarity Alliance" (once). The program's format 

allowed election subjects to talk about their election program and political plans. The Host of 

Free Vision focused on election programs, allowing the guests to express their opinion and 

vision to the end, often trying to clarify the information. The bias or irony attitude was not 

felt by the host of the program towards any political subject. 

The representatives of the United Opposition "Strength is in Unity" (once) and the 

representative of the "Georgian Dream" (once) participated in the Weekly Interview. The 

program is aired on the First Channel every Wednesday. On September 16, the chairman of 

the Republican Party visited Week Interview. The presenter was involved actively, did not 

evade to ask critical questions, and quite effectively challenged the guest, citing opinion 

polls, statements made by politicians in the past, specific decisions made by them, etc. On 

September 30, Kakha Kuchava, the representative of the Georgian Dream, visited the 

program. During the program, the host was focused on asking critical questions and did not 

try to create a comfortable, loyal environment for the respondent. The host did not show 



biased attitude, was equally demanding towards the representatives of the ruling team, as well 

as the opposition. 

During the reporting period, representatives of the Government of Adjara (once) and the 

Government of Georgia (once) visited the program Actual Topic. This program was aired 

three times, and the monitored subjects took part in only one program. New Week's reports 

were aired with the participation of the following monitored entities: local government (once) 

and government (four times).  The Public Broadcaster's self-regulatory body did not receive 

any complaints about the company's impartiality, fairness, and balance,"  - the 

Communications Commission said in a report. 

 

https://comcom.ge/en/parliamentary-election-2020/the-communications-commissions-media-monitoring-report-on-the-pre-election-period.page?fbclid=IwAR1ZY0xgk0wraJzejjXhtkOU2Za7MoYt-oqCFHXJvDSnAm4rv8jk6o4XB4o

